Monday 2 December 2013

TAPAI SABAH


Tapai biasanya didapati di dalam bungkusan daun pisang dan ada juga yang menyediakan di dalam bekas palstik untuk memudahkan proses pemerapan.
Pasti ramai di antara kita tahu bahawa disebalik kemanisan tapai ubi tersirat juga khasiat kepada kesihatan tubuh  badan manusia. Kemanisan yang selalu mendatangkan kebimbingan kepada si penggemar dikhuatiri mendatangkan penyakit berbahaya seperti diabetes dan sebagainya.


Kelebihan Tapai

Kajian sekumpulan penyelidik Universiti Putra Malaysia (UPM), mendapati bahawa bacteria asid laktik dikenali sebagai “Lactobacillus plantarum” dalam tapai pulut dan ubi berupaya menghasilkan bahan nyah kuman berprotien, iaitu bakteriosin.

Ketua kumpulan penyelidik itu, Prof. Madya Dr.Foo Hooi Ling, berkata bakteria itu bukan sahaja tidak berbahaya dan selamat dimakan malah menyumbangkan kepada kesihatan perut serta usus. 

Bakteria ini dan bakteriosinnya didapati berupaya meningkatkana proses pencernaan makanan dan penyerapan zatnya. Ini secara tidak langsung menambah daya tahan penyakit dan kesihatan badan.

Hasil kajian selama empat minggu terhadap tikus juga mendapati ia bukan sahaja meningkatkan tahap kesihatan, malah merendahkan tahap kolestrol.


Ini menunjukkan bakteria terbabit berpotensi mencegah penyakit berkaitan kardiovaskular, dengan menyingkirkan kolestrol berlebihan melalui usus .

No comments:

Post a Comment